IV.18. Japonia în perioada Muromachi şi shogunatul Tokugawa


1338-1868

În timpul perioadei Muromachi a shogunatului Ashikaga, care începe în 1338, puterea politică în Japonia este transferată aristocraţiei militare şi comandanţilor regionali. Rivalitatea dintre aceştia duce la dezvoltarea centrelor locale, a comerţului european şi a creştinismului. Începând cu 1560, cei trei mai unificatori ai ţării centralizează puterea politică şi militară. Shogunatul Tokugawa din perioada Edo urmează o politică de izolaţionism, care aduce stabilitate internă, dar şi persecutarea creştinilor şi închiderea ţării în faţa influenţei europene până în sec. XIX.

Perioada Muromachi (1338-1573)

Shogunatul Ashikaga aduce permanent la putere în Japonia aristocraţia militară. Deoarece puterea centrală devenea din ce în ce mai slabă, începe ascensiunea comandanţilor militari locali.

În perioada Muromachi, puterea guvernamentală trece de la guvernul imperial la aristocraţia militară - samuraii sau bushi. Bushi erau luptători cu sabia, care dispreţuiau viaţa de la curte şi trăiau pe domeniile lor din provincie. Jurau credinţă unui prinţ local şi aveau propriii discipoli. Codul etic al samurailor le cerea să lupte pentru onoare şi familie şi, atunci când era necesar, să îndeplinească ritualul de sinucidere (hara-kiri). Faptele lor eroice sunt imortalizate în piesele de cult ale teatrului No.

Perioada Muromachi începe cu o luptă pentru putere. În 1334, împăratul Go-Daigo, cu reşedinţa la Kyoto, încearcă să restabilească puterea împăratului, care fusese pierdută în faţa shogunilor în 1185. Astfel, comandantul militar Ashikaga Takauji instaurează o nouă linie imperială, loială lui. În 1338, Ashikaga câştigă shogunatul pentru el şi familia sa. Shogunul devine conducător unic, împăratul rămânând în funcţie doar de formă. Conducătorii militari ai provinciilor, denumiţi shugo, îşi însuşesc treptat administraţia civilă şi dările. În 1379, sub Yoshimitsu, al treilea shogun, centrul puterii se mută de la Kyoto înapoi la Kamakura. Yoshinori, al şaselea shogun (1428-1441), este ultimul care intervine puternic în soarta politică a ţării, succesorii săi dedicându-se în primul rând artelor. Izbucneşte Războiul de la Onin (1467-1477) pentru succesiunea shogunatului, devastând multe provincii.

Puterea shugo aduce o creştere economică substanţială şi mari realizări culturale, multe curţi provinciale devenind capabile să concureze cu centrele principale ale curţii. Dezvoltarea flotei cu ajutorul prinţilor din provinciile situate pe coastă duce la dezvoltarea comerţului cu China, dar şi la atacuri asupra litoralului acesteia.

Samuraii

Cavalerii japonezi, samuraii, trăiau după codul bushido, care îmbina trei tradiţii. De la budismul Zen vine idealul de pace interioară şi linişte fără frică, iar din şintoism - onorarea familiei şi a strămoşilor şi loialitatea necondiţionată faţă de prinţ. În sfârşit, confucianismul le impune obligativitatea serviciului pentru binele societăţii şi al ţării şi apărarea celor slabi. De asemenea, samuraii se bucurau de o educaţie bună. Casta samurailor a fost desfiinţată după Revoluţia din 1867-1868.

Domnia daimyo

Domnia prinţilor locali rivali, daimyo, favorizează apariţia creştinismului în Japonia. Începând cu 1560, cei trei mari unificatori ai ţării formează o putere nouă, centralizată.

Slăbirea politică a ultimilor shoguni Ashikaga după Războiul de la Onin duce la răsturnarea puterii de către prinţii provinciilor, cunoscuţi ca sengoku-daimyo sau mari seniori feudali. Cei mai puternici daimyo - în Japonia erau între 200 şi 300 - reuşesc să strângă armate de peste 10.000 de oameni şi înlocuiesc lupta individuală a samurailor cu asedierea oraşelor şi devastarea fortăreţelor de către trupe de infanterie regulate. Îşi urmau propriile alianţe politice schimbătoare. Rivalitatea dintre daimyo favorizează răspândirea influenţei europene şi a creştinismului în Japonia.

În 1543, negustorii portughezi din Macao debarcă în Japonia pentru prima dată, la sud de Kyushu, deoarece daimyo-ul din Kyushu - şi curând şi alţi daimyo -, sperând să câştige puterea prin comerţul european, oferă negustorilor concesii favorabile. În 1571, portul Nagasaki devine bază portugheză în Japonia, iar în 1579, acestora li se transferă chiar autoritatea municipală. Negustorii erau întotdeauna însoţiţi de misionari creştini. Cofondatorul Ordinului Iezuit, spaniolul Francis Xavier, debarcase deja în Kyushu în 1549 şi fusese primit cu cinste de daimyo-ul local. Activitatea lui Gaspar Vilela în Kyoto transformă oraşul, în 1560, într-un centru al misionarismului creştin. Până în 1582, în Japonia erau deja 200 de biserici şi 150.000 de creştini.

În 1560 începe o nouă perioadă politică, sub cei trei mari unificatori - shogunii Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi şi Tokugawa Ieyasu. Şi aceştia fuseseră la început daimyo locali, însă reuşesc să-şi consolideze puterea şi influenţa prin alianţe şi politici de război iscusite. Recunosc nevoia de consolidare a autorităţii centrale şi promovează politici care duc la extinderea comerţului şi la importul de arme de foc din Europa.

În 1560, Oda Nobunaga începe să-i elimine pe ceilalţi daimyo rivali. Cucereşte Kyoto în 1568, înfrânge opoziţia mănăstirilor budiste, iar în 1573 sfârşeşte domnia shogunilor Ashikaga, a căror autoritate până atunci existase doar cu numele. De asemenea, în timpul domniei sale este dezvoltată ceremonia ceaiului şi înfloreşte teatrul naţional Kabuki.

Domnia unificatorilor

Reorganizarea politică sub Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi şi Tokugawa Ieyasu modifică fundamental structura Japoniei. Ieyasu este primul care reuşeşte să instituie o dinastie, cea a familiei sale.

Nobunaga îşi impune puterea în teritoriu transformându-i pe daimyo locali în vasali sau luptând împotriva acestora cu armate mari şi tehnici de asediu. În bătălia de la Nagashino din 1575, trupele sale folosesc pentru prima dată armele de foc la scară largă. În 1582, cea mai mare parte a Japoniei trecuse deja sub controlul lui Nobunaga. Acesta decretează standardizarea unităţilor de măsură, elaborează legi fiscale şi comerciale, diminuează puterea breslelor locale şi îi sprijină pe negustori.

După asasinarea lui Nobunaga în 1582, Toyotomi Hideyoshi, generalul său, preia controlul; în 1584 ocupă Kyoto şi se aliază cu puternicul Tokugawa Ieyasu. În 1585, Hideyoshi îl elimină pe ultimul daimyo prin forţă şi încearcă să atragă elita tradiţională de partea sa, cu scopul de a consolida o politică de pace. Împarte proprietăţi chiar şi foştilor săi rivali, după ce aceştia îşi dovedesc loialitatea, îi adună pe toţi daimyo într-o uniune şi devine senior feudal suprem. Pentru a-i controla, adesea le ţinea familiile la curte în calitate de „ostatici de onoare". Începând din 1583, Hideyoshi construieşte castelul Osaka drept capitală, iar în 1591 se proclamă regent al împăratului. În 1592 ocupă Coreea, însă doi ani mai târziu este obligat să se retragă de pe continent.

În politica internă, Hideyoshi derulează reforme radicale. Face o topografie a întregii ţări, cu scopul de a reorganiza satele şi reşedinţele de familie. Uneşte satele în unităţi de producţie şi calculează valoarea impozitelor pentru tot satul. Această măsură este
însoţită de o separare a ţăranilor de clasa războinică, meseriaşi şi negustori, aceştia dovedindu-se figuri decisive în viitor. Ţăranii sunt obligaţi să predea armele, în timp ce bushi sunt ţinuţi departe de sate, fiind repartizaţi prinţilor lor prin jurăminte de supunere. În 1590, după ultima victorie asupra familiei Hojo, Hideyoshi devine stăpânul absolut al Japoniei, însă eşuează în încercarea de a înfiinţa un shogunat pentru familia sa.

În 1598, după moartea lui Hideyoshi, puternicul său aliat Ieyasu preia puterea după victoria decisivă în bătălia de la Sekigahara, iar în 1603 înfiinţează shogunatul Tokugawa pe care familia sa îl deţine până în 1867. Ieyasu continuă realizările predecesorului său şi pune bazele unei politici conservatoare şi izolaţioniste care, de altfel, duce la pace şi stabilitate internă pe termen lung. De asemenea, centralizează întreaga politică economică şi comercială a Japoniei, împiedicându-i pe daimyo locali să facă negoţ cu europenii.

Shogunatul Tokugawa (1603-1868)

După ce instaurează pacea în ţară prin forţă, shogunii Tokugawa duc o politică de menţinere a rânduielilor feudale, interzic creştinismul şi închid ţara în faţa influenţelor europene, proces care va continua până în sec. XIX.

Urmându-l la putere pe Hideyoshi, Ieyasu trebuie întâi să facă faţă unei noi revolte a familiilor daimyo. În 1600 înfrânge pe Ishida, cel mai mare rival al său, şi Alianţa Vestică a acestuia. În 1603, când în sfârşit preia total controlul, 87 de familii daimyo fuseseră eliminate. Centrele puterii Tokugawa devin Kyoto şi, mai ales, Edo (actualul Tokyo). În 1605, Ieyasu transferă oficial shogunatul fiului său Hidetada, al cărui rol rămâne în umbră până la moartea tatălui în 1616. Între timp, Ieyasu îi învinge pe ultimii daimyo rebeli, cucerind Osaka între 1614-1615.

Iemitsu, al treilea shogun Tokugawa, desăvârşeşte sistemul de conducere al lui Ieyasu şi aduce pacea în imperiu prin controale militare stricte. Iemitsu, care legiferează căsătoriile numai între japonezi şi face reglementări în privinţa vestimentaţiei, îi obligă pe daimyo să-l recunoască drept unic legislator, iar în 1635 trece toate instituţiile religioase sub supravegherea shogunilor. Sistemul loialităţii personale se înrădăcinează la toate nivelele. În 1639 se proclamă politica de închidere a ţării, care izolează Japonia de lumea exterioară pentru o perioadă de 200 de ani.

În 1622 începe persecuţia sistematică a creştinilor, aceştia fiind consideraţi intruşi. Politicile religioase şi culturale capătă un caracter naţionalist extrem de pronunţat după expulzarea străinilor şi execuţia japonezilor convertiţi la creştinism.

După Iemitsu, Tokugawa renunţă treptat la politicile active, lăsând guvernarea pe mâna conducătorilor militari. Yoshimune, al optulea shogun, a cărei domnie începe în 1716, restabileşte puterea shogunatului prin reforme guvernamentale şi economice, încurajează ameliorarea solului şi cultivarea de plante cum ar fi cartofii dulci şi duzii pentru creşterea viermilor de mătase. De asemenea, standardizează sistemul juridic şi anulează datoriile ţăranilor. Yoshimune slăbeşte restricţiile asupra importului de publicaţii din Europa, pentru a se familiariza cu noile metode administrative şi agricole. Începând cu 1787, politicile sale sunt continuate activ de Ienari, al unsprezecelea shogun. Japonia cunoaşte o nouă etapă de dezvoltare, însă politica izolaţionistă rămâne neschimbată până la deschiderea forţată a ţării de către SUA în 1853-1854.

Revolta creştinilor

În 1637-1638, măsurile religioase şi politice ale primului shogun Tokugawa provoacă revolta creştinilor de la Shimabara. Shogunul reprimă brutal răscoala şi iniţiază exterminarea creştinismului în Japonia. Nici chiar după slăbirea restricţiilor asupra importurilor de cărţi occidentale în 1720 nu sunt permise scrieri cu caracter creştin.