I.8. Iudaismul


Iudaismul, cea mai veche dintre cele trei mari religii monoteiste, furnizează fundalul istoric pentru creştinism şi islamism. O caracteristică a sa este că oferă o identitate bazată atât pe apartenenţa la o religie, cât şi la o naţiune. Acest dualism complex este evident în statul Israel, înfiinţat în 1948, în care coexistă sionismul laic şi iudaismul ortodox.

Legământul cu Dumnezeu

Tradiţia iudaică spune că Dumnezeu a făcut un legământ doar cu poporul lui Israel, teză fundamentală pentru religia iudaică. Dumnezeu, creatorul lumii şi al omenirii, i-a numit pe evrei, începând cu patriarhul Avraam, poporul său ales. Conştiinţa acestui fapt era totodată o mare cinste şi o povară. Omul este chemat să asculte de poruncile lui Dumnezeu, dar şi să aibă un comportament etic responsabil şi să dea socoteală pentru păcatele sale. Relaţia cu Divinitatea este percepută ca un dialog între Dumnezeu şi neamul omenesc, El făcându-şi adesea cunoscută voinţa prin profeţi. Dintre aceştia s-a remarcat Moise, care a adus oamenilor Legea, Tora. Potrivit tradiţiei iudaice, aceasta este doctrină, lege şi cuvântul revelat întreg al lui Dumnezeu. Ea conţine 613 porunci şi interdicţii. Moise a fost cel care a făcut trecerea de la credinţa în divinitatea tribală a evreilor, „Dumnezeu Tatăl", la credinţa într-un spirit universal, „Yahve". La început, acesta era cel mai puternic din panteon, devenind apoi unica divinitate.

Ţara făgăduinţei şi diaspora

Moise nu a dat doar legea divină poporului lui Israel, ci l-a şi scos din robia din Egipt, ducându-l în „Ţara Făgăduinţei". Acest concept de tărâm promis a jucat un rol extrem de important în iudaism. Patriarhii Avraam, Isaac şi Iacob, cu care începe istoria evreilor, erau nomazi sosiţi în ţara Canaanului. Avraam a primit promisiunea că urmaşii săi vor fi un mare popor şi că Dumnezeu le va da ţinutul Canaanului. Făgăduinţa a fost îndeplinită după ce Moise i-a scos pe evrei din Egipt. După un lung pelerinaj prin deşert, ei au ocupat Palestina şi s-au stabilit acolo, înfiinţând Regatul Evreu, cu capitala la Ierusalim, şi ridicând templul lor cel sfânt. Chiar şi în prezent, Ierusalimul şi Muntele Templului sunt cele mai sacre locuri pentru credincioşii evrei.

Iudaismul a fost influenţat şi marcat definitiv de comunităţile de evrei din diasporă, care trăiau ca minoritari, adesea persecutaţi, printre străini. Astfel s-a întâmplat după ce regatul lui Israel a fost cucerit de către asirieni, iar evreii au fost deportaţi în întregul Imperiu Asirian. În paralel cu regatul din Palestina a apărut un altul, cel al lui Iuda, la sudul Babilonului. Acesta a oscilat între asimilare şi segregare, dar avea propria lege şi literatură, pe care a reuşit să le impună până la venirea romanilor.

Tora şi Talmudul: literatura iudaică

Iudaismul este o religie a cărţilor prin excelenţă, iar creştinismul şi islamismul, celelalte două „religii ale cărţilor" cum au mai fost numite, au preluat şi ele Tora. Creştinii au adoptat-o sub forma primelor cinci cărţi ale Vechiului Testament, iar Isus, fondatorul creştinismului, avea un fundament solid în iudaism şi islamismul recunoaşte pe mulţi dintre profeţii şi patriarhii evrei, iar Avraam, sau Ibrahim, este considerat patriarhul suprem. Tora conţine chintesenţa religiei evreilor, pentru care viaţa cotidiană este reglementată de porunci şi restricţii. Cunoaşterea şi studiul Torei sunt extrem de apreciate printre evrei. Din cele mai vechi timpuri datează şi Talmudul, care este o colecţie de comentarii şi interpretări făcute de către rabini. Există două variante ale Talmudului: cea palestiniană şi cea babiloniană. Aceasta din urmă a jucat un rol mai important şi a fost la rândul ei subiectul a nenumărate analize şi interpretări. Conform tradiţiei iudaice, fiecare cuvânt din Tora este fundamental.

Iudaismul sub dominaţia arabă şi creştină

În Evul Mediu, contactul cu alte culturi a dus la apariţia unor curente diferite în iudaism, împărţirea între evreii orientali, aşkenazi (din Europa creştină) şi sefarzi (din Spania maură şi Africa) este valabilă şi astăzi. Influenţele islamismului şi ale creştinismului, precum şi circumstanţele în care trăiau evreii, au marcat practica religioasă, teologia şi imaginea despre sine a acestora.

Secole de-a rândul, comunităţile de evrei, înfrăţite prin aceeaşi religie a cărţii, au fost tolerate în timpul dominaţiei arabe şi s-au putut integra social. Viaţa intelectuală a evreilor a cunoscut acolo un progres remarcabil, care s-a făcut simţit până în Franţa şi Italia. Aflat în Spania, în Córdoba ocupată de mauri, marele filozof şi teolog evreu Maimonide a scris un important comentariu la Talmud. Kabbala, o formă de misticism iudaic, a apărut şi ea în nordul Spaniei.

Din contra, relaţia dintre comunităţile creştine şi cele evreieşti a fost tensionată de la bun început. Creştinii îi considerau pe evrei răspunzători pentru moartea lui Isus şi i-au transformat prin urmare în ţapi ispăşitori. Mai mult, prosperitatea evreilor a stârnit invidie şi resentiment, iar Biserica a profitat de asta. În Europa Centrală şi de Est, aşkenazilor nu li s-a mai permis să îşi practice profesiile tradiţional moştenite în comerţ şi împrumutul de bani, interzicându-se în acelaşi timp accesul la alte meserii, prin excluderea din ghilde. Au fost treptat alungaţi din oraşe în zona rurală. Pogromuri sângeroase au fost organizate împotriva evreilor în timpul Cruciadelor, dar şi mai târziu în Evul Mediu. Din această experienţă atât de dureroasă a luat naştere mişcarea de reînnoire a hasidimilor, în special în Europa de Est. În Polonia şi Rusia, unde se refugiaseră majoritatea evreilor din vestul Europei, a apărut viaţa în shtetl.

La începutul erei moderne, evreii din Europa Centrală şi de Est au fost din nou ţinta unor persecuţii intense. Li s-a permis totuşi să revină la împrumutul de bani şi la comerţ. Evreii bogaţi se implicau şi se făceau remarcaţi în viaţa culturală şi intelectuală. În timpul iluminismului, sub îndrumarea lui Moise Mendelssohn s-au făcut eforturi de emancipare şi iluminare în teologia iudaică.

Holocaustul şi sionismul

Antisemitismul european a culminat în sec. XX. Holocaustul, un rezultat al ideologiei sângeroase a regimului nazist din Germania, a reprezentat o încercare de a elimina sistematic evreii din Europa şi de a le distruge civilizaţia.

Începând cu 1882, au existat mai multe valuri de emigrare a evreilor înspre Palestina, fenomen intensificat dramatic de apariţia fascismului în Europa. Declaraţia britanicilor de la Balfour din 1917 a creat speranţe pentru înfiinţarea unui stat evreu în Palestina. Sionismul, o mişcare politică axată pe regăsirea patriei evreilor, nu a apărut de fapt după Al Doilea Război Mondial. A fost fondat în sec. XIX de către Theodor Herzl, însă a reintrat în atenţia publică în perioada postbelică, prin problema teritorială. Evenimentele din timpul şi de după cel de Al Doilea Război Mondial au accelerat realizarea proiectului sionist.

Statul Israel a fost înfiinţat în 1948, iar dintre cei aproximativ 14,4 milioane de evrei care trăiesc astăzi în întreaga lume, circa 4,7 se află între graniţele acestui stat. comunitate mult mai mare locuieşte în SUA. Religia are un rol important în politica statului modern Israel. Facţiunile religioase extremiste îşi fundamentează revendicările naţionaliste pe credinţa lor. S-a dovedit imposibilă găsirea unei căi de mijloc între aceştia şi arabii palestinieni care au fost strămutaţi. Conflictul continuă şi în prezent.